Uitvoerdatum: Juli 2013
Eigenaar: Particulier
Omschrijving:
Een kar verschilt van een wagen door het feit dat hij slechts één as met twee wielen heeft, in plaats van twee assen met vier wielen zoals een wagen of een koets. Boerenkarren zijn meestal niet voorzien van vering. Tweewielige rijtuigen uit de negentiende en de twintigste eeuw werden vaak voorzien van bladvering.
Geschiedenis:
Een kar is eigenlijk een soort slee op wielen. Het is een zeer oude vorm van vervoer. Daarna ontstonden strijdwagens en boerenwagens; een wagen bestaat in principe uit twee aaneengeschakelde karren, waarvan de assen ten opzichte van elkaar kunnen draaien door middel van een draaikrans. Lichte strijdkarren werden veelal getrokken door meerdere paarden naast elkaar maar zwaar beladen boerenkarren werden op moeilijke trajecten zoals zandwegen soms bespannen met meerdere paarden vóór elkaar (tandem).
Conditie:
Deze handkar is gebruikt door een timmerman. De handkar is dus zwaar in gebruik geweest en heeft daardoor extra verstevigingen gekregen door de jaren heen, denk hierbij aan hoek steunen en strippen. De bladvering was meerdere malen geschilderd met verf om het roesten tegen te gaan. Toch is het roestproces onder de verflagen doorgezet, waardoor de verf van het metaal af bladderde. Al het houtwerk was grijs en grauw door cementresten. De wielen draaiden niet goed vanwege cement op de wielassen. De spaken van de wielen zijn aangetast door houtworm en dus verzwakt.
Detail foto’s
Eindresultaat:
Wilt u meer weten over de behandeling van dit object neem dan contact op met het “Restauratie Center”
Terug naar Project portfolio
mrt042015